— Læst på 4 minutter
Bevægelse i undervisningen

Bevægelse i undervisningen – få gavn af de mange fordele, når du bruger det klogt
Bevægelse i undervisningen gavner elevernes koncentration, læring og generelle trivsel. Det er efterhånden veldokumenteret. Det er dog ikke helt ligegyldigt, hvordan du som lærer vælger at bruge bevægelse i din undervisning.
I denne artikel fortæller jeg mere om de gavnlige effekter af mere bevægelse i løbet af skoledagen – og ikke mindst de mentale og fysiske barrierer, der kan stå i vejen. Jeg giver dig tips til, hvordan du kan implementere bevægelse i din undervisning, så den giver mest mulig mening og øger elevernes læringsudbytte.
Hvorfor er bevægelse i undervisningen vigtig?
Siden skolereformen i 2014 har en skoledag i gennemsnit skullet indeholde 45 minutter bevægelse. For mange lærere har det været – og er det måske stadig – svært at få bevægelse til at blive en naturlig del af den traditionelt mere stillesiddende klasseundervisning. Men der er rigtig mange gode grunde til at gøre det.
En mere aktiv skoledag betyder bl.a:
- at der bliver sat skub i elevernes kognitive processer.
- at de bedre kan huske det, de lærer.
- at de får lettere ved at koncentrere sig.
- at du øger læringsudbyttet af din undervisning.
- en række sundhedsmæssige fordele og generelt øget trivsel.
Det er svært for mange lærere at få gang i bevægelsen – men hvorfor?
Selv om langt de fleste lærere sagtens kan se fornuften i at få eleverne til at bevæge sig, er det ikke altid helt så ligetil at føre det ud i praksis. Det kan der være mange årsager til. En barriere for mange er, at de ikke føler sig klædt på til at indføre bevægelse i undervisningen på en meningsfuld måde. De føler simpelthen ikke, at de har den nødvendige viden på området, eller de mangler inspiration til, hvordan de skal gøre.
Derudover er det problemet med de fysiske rammer, der måske ikke altid kan rumme bevægelseslege. Det kræver også tid at planlægge undervisningen på en anderledes måde, end man er vant til – og det kan både gå ud over forberedelsestiden og den undervisningstid, der skal bruges på at nå det planlagte pensum.
Forhindringerne er kort sagt mange. Så hvordan kan du overvinde dem og få gavn af de mange fordele, mere bevægelse i undervisningen fører med sig?
Sådan får du bevægelsen ind i undervisningen på en meningsfuld måde
For det første er det ikke nok at have styr på, hvilken del af pensum I skal igennem, når du træder ind i klasselokalet. Du skal også have styr på, hvordan bevægelsen skal understøtte din undervisning. Måske kan du have en ide om, at eleverne på en eller anden måde skal bevæge sig – men min erfaring siger mig, at uden en konkret plan er det svært at få det gjort.
Derudover skal du acceptere, at du ikke kan have samme stramme klassestyring ved aktiv læring som ved stillesiddende undervisning. Og det er helt ok. På samme måde går de første gange måske ikke helt som smurt, fordi både du og eleverne skal vænne sig til en ny måde at lære på.
Husk også at få eleverne med
Når det gælder om at få eleverne med på vognen, er det vigtigste, at aktiviteterne også giver mening for dem. De bliver meget hurtigt trætte af at hoppe på stedet, lave sprællemænd eller kaste en bold formålsløst til hinanden. Sæt dem gerne til at udføre aktiviteterne i små grupper, så de ikke skal vente for lang tid på hinanden og måske mister interessen undervejs. At sætte eleverne i grupper betyder også, at du tilgodeser de elever, der ikke bryder sig om at udføre en aktivitet foran hele klassen.
Bliv klogere med vores 10 gode råd til udendørs undervisning
Gang på gang bliver det fortalt i medierne, at leg og læring er godt og atudendørs undervisning kan øge læringen. Ordet kan er meget vigtigt idenne sammenhæng; fordi lige så fordelagtig udendørs og aktivundervisning kan være, lige så mange udfordringer kan det give.
Derfor har vi samlet 10 gode råd til, hvad du skal være opmærksom på i din udendørs undervisning. Vi håber du kan bruge dem som inspiration.
"*" indikerer påkrævede felter
- Kategori:
- Læring
- Tags:
- Aktiv læring
- Bevægelse