Læst på 4 minutter

Læringsaktiviteter

Gennem små læringsværksteder, som er rykket langt væk fra klasselokalet, og hvor der er plads til at grine, løbe og lege, skaber vi et trygt læringsmiljø. På EngelskCamp er der plads til fejl, og du skal derfor ikke føle dig nervøs for at gøre noget forkert. Vi har nemlig fokus på, at du skal have en masse succesoplevelser med det faglige på en sjov måde.

Sådan vælger du læringsaktiviteter, der giver eleverne lyst til at lære

Forestil dig, at du står i en helikopter, får stukket en faldskærm i hånden og bliver bedt om at springe. Det var følelsen, adskillige lærere stod med, da de fik besked på at integrere bevægelse i undervisningen som et led i skolereformen fra 2014. Helt naturligt var mange i tvivl om, hvordan det gav mening at bruge fysisk aktivitet i deres undervisning, og hvordan de kunne gøre det bedst muligt.

I løbet af en skoledag skal der nu i gennemsnit være 45 minutters bevægelse. Fysisk aktivitet i skolen har vist sig gavnligt for både koncentrationen, sundheden og indlæringen – og derfor skulle man mene, at det ville være et tiltag, som alle ville være glade for. Men det er desværre langt fra tilfældet. Det er nemlig stadig svært for mange lærere at vælge de rigtige læringsaktiviteter, der understøtter undervisningen på den bedste måde.

Bevægelse i skolen er ikke altid lig med sjov i skolen

“Hvis du ikke kan sidde stille, sætter jeg dig til at løbe en tur rundt om skolen!” Den besked har jeg fået et par gange i folkeskolen. Syntes jeg, det var sjovt at løbe rundt om skolen? Svaret er nej. Jeg var faktisk ikke i tvivl om, at det var en straf, for sjovt var det ikke. Allerede fra jeg var helt lille, var jeg altså bevidst om, at bevægelse i skolen ikke nødvendigvis er ensbetydende med sjov i skolen.

Der findes også talrige eksempler på fysisk aktivitet, der ikke opfattes som en straf af eleverne – men så i hvert fald som noget, der heller ikke er specielt sjovt. Læringsaktiviteter bliver ofte til aktiviteter, som eleverne kun synes er sjove i meget kort tid, hvis de overhovedet synes, de er sjove. Et klassisk eksempel kunne være, at en lærer beder 20 elever stå i en rundkreds med en bold. Hver gang bolden bliver kastet til en ny elev, skal hun eller han sige et tal i fx 7-tabellen. Det er sjældent, man ser 20 elever stå i frikvarteret og kaste én bold til hinanden.

Få det fulde læringsudbytte af de fysiske læringsaktiviteter

En lærer bør altid stille sig selv spørgsmålet: ”Hvorfor giver det mening at bruge bevægelse i netop denne læringssituation?”

Ofte har jeg hørt eller selv set, hvordan bevægelse bliver lagt ned over læring, uden at der er nogen synergi mellem læringssituationen og den bevægelse, der bliver brugt. Her kan jeg passende igen frembringe eksemplet med 20 elever, som står i en rundkreds og kaster med én bold. Det er vigtigt at pointere, at denne aktivitet stadig har positive, fysiologiske effekter for læringen (afhængigt af, hvordan aktiviteten bliver udført). At komme op at stå og få bevæget kroppen vil stadig fx øge kognitive processer, men du vil på ingen måde opnå det fulde potentiale af bevægelse i undervisningen.

Og hvad mener jeg så, når jeg siger “det fulde potentiale”? Bevægelse og fysisk aktivitet bliver i fritiden ofte brugt til at skabe glæde, sjov og fællesskab hos børn og unge. Her kan fx nævnes: skattejagt, boldspil, stopdans, vandkamp, springgymnastik, og jeg kunne blive ved.

Det fulde potentiale af bevægelse betyder, at man formår at bruge bevægelse til at skabe glæde ved undervisningen, samtidig med at man opnår de fysiologiske effekter, som kommer med bevægelse.

Hvis du kan lide at bevæge dig, og du enten har brug for et fagligt løft eller bare er vild med sprog, så er vores TyskCamp helt sikkert noget for dig. Her får du muligheden for at lære tysk gennem sjov, sport og spil.

Øg elevernes motivation med læringsaktiviteter, de også selv ville vælge

I den tid, jeg selv arbejdede som lærer, havde jeg en tommelfingerregel i forhold til brug af læringsaktiviteter. Jeg brugte kun læringsaktiviteter, som, jeg mente, også ville være sjove for eleverne at lave i frikvarteret. Jeg har tidligere lavet grammatik-Twister, sprog-Stratego og andre kendte spil og lege, som jeg har tilpasset, således at læring indgår i spillet eller legen.

Hvad jeg ikke har gjort er at stille 20 elever op i en rundkreds og kaste med en bold, mens de siger et ord eller et tal – det tror jeg nemlig ikke, at eleverne vil gå ud og gøre af sig selv i frikvarteret.

Det er vigtigt at sørge for, at eleverne synes, læringsaktiviteten er sjov. Det øger både motivationen for faget og gør, at læringsudbyttet af undervisningen stiger.

Vil du blive klogere på aktiv læring?

Vi har udviklet mange aktiviteter, som forener fysisk aktivitet og læring på en sjov og anderledes måde. Hvis du vil se et eksempel på en udendørs aktivitet, der er nem at lave, men som er god og effektiv for dine elever, kan du downloade et eksempel ved at udfylde nedenstående formular.

Vi håber du kan bruge den som inspiration.

Af Jacob Nørregård
Cand. Scient Idræt og Tysk med speciale aktiv sprogtilegnelse. Har udført aktionforskning i begrænsning af fremmedsprogsangst gennem bevægelse i folkeskolen. 7 års praksiserfaring med aktiv læring fra henholdsvis sommercamps, folkeskolen og gymnasieskolen.

Relaterede indlæg

  1. Bevægelse i undervisningen

    Bevægelse i undervisningen – få gavn af de mange fordele, når du bruger det klogt Bevægelse i undervisningen gavner elevernes

    Bevægelse i undervisningen
  2. Ordblindhed

    Det er ikke let for alle børn at lære at læse og stave. Men med den rette tilgang kan der skabes gode resultater. Men det kræves også, at der sættes t…

    Ordblindhed
Vores deltagere er ikke i tvivl
4.8 ud af 5. Baseret på 40+ anmeldelser. Se anmeldelser her